انواع لوله و اتصالات فاضلاب
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
انواع لوله و اتصالات فاضلاب
نوشته شده در یک شنبه 16 مهر 1402
بازدید : 110
نویسنده : تاسیساتی تهران

انواع لوله و اتصالات فاضلاب

در این نوشته به بررسی انواع لوله و اتصالات فاضلاب خواهیم پرداخت. لوله و اتصالات فاضلاب در دو بخش لوله و اتصالات ساختمانی و صنعتی استفاده میشوند. لوله و اتصالات فاضلاب ساختمانی برای هدایت فاضلاب های ساختمانی حاصل از استحمام, شستشو و پساب های انسانی استفاده میشوند.البته انتقال آب باران و برف نیز از دیگر بخش های لوله کشی فاضلاب ساختمان است. در لوله کشی فاضلاب صنعتی انتقال پساب های صنعتی در دستور کار قرار میگیرند.

فاضلاب خانگی در برخی موارد مایع و در بعضی نقاط نیمه جامد هستند. بسته به نوع و حجم سایزبندی لوله کشی فاضلاب انجام میشود. در لوله کشی فاضلاب صنعتی نیز بایستی مواد تشکیل دهنده فاضلاب صنعتی بایستی برای انتخاب روش و نوع فاضلاب کشی و انتخاب انواع لوله و اتصالات فاضلاب مدنظر باشد. PH و ویسکوزیته از این فاکتورهای مهم هستند. برخی از موارد لوله کشی فاضلاب صنعتی برای بازیابی پسابهای صنعتی لوله کشی فاضلاب خاصی انجام میدهند. در لوله کشی فاضلاب صنعتی از لوله های سیمانی, آزبست, کاروگیت, پلی اتیلن, پلیکا, چدنی, پوش فیت استفاده میشود اما در بخش لوله کشی فاضلاب ساختمانی به دلیل نیاز به ظرافت و شرایط خاص ساختمان بایستی با دقت بیشتری رفتار کرد, چرا که در بخش لوله کشی فاضلاب صنعتی به دلیل سایز بالا و متراژ زیاد ممکن است قیمت لوله فاضلاب مواد اولیه نقش اصلی را در انتخاب انواع لوله و اتصالات فاضلاب ایفا کند اما در لوله کشی فاضلاب ساختمان نمیتوانیم قیمت را خیلی لحاظ کنیم. 

در مسیر لوله کشی فاضلاب ساختمان، تأسیسات مختلفی مورد استفاده قرار می­گیرند که هر کدام نقش مهمی در تخلیه فاضلاب و جلوگیری از آلودگی محیط زندگی شما دارند. شناخت انواع اتصالات لوله فاضلاب، به شما در انتخاب لوله و اتصالات باکیفیت و استاندارد کمک می­‌کند و اجرای صحیح سیستم لوله­ کشی علاوه بر جلوگیری از خسارت­ های احتمالی در آینده، موجب افزایش عمر مفید ساختمان نیز می­شود.

لیست قیمت لوله و اتصالات پارس پلاست

انواع لوله و اتصالات فاضلاب

انواع لوله و اتصالات فاضلاب ساختمان

لوله کشی فاضلاب ساختمان معمولا از سایز 63 تا سایز 125 و در برخی موارد در لوله های اصلی سایز 160 استفاده میشود. از آنجا که در حال حاضر طول عمر ساختمان های مدرن به بیش از 50 سال میرسد, در لوله کشی فاضلاب ساختمان بایستی این نکته را لحاظ کرد که لوله کشی ساختمان طول عمر زیادی داشته باشد. ضمنا به دلیل اینکه تعویض و تعمیرات لوله کشی فاضلاب ساختمان کار نسبتا پرهزینه و مشکلی بوده و در بعضی از ساختمان های مسکونی اصلا چنین امکانی وجود ندارد, انتخاب انواع لوله اتصالات فاضلاب ساختمان بایستی به شکلی باشد که تقریبا همگام با طول عمر ساختمان برای ما کار کرده و دچار خرابی های گسترده نشود. در حال حاضر از انواع لوله و اتصالات فاضلاب ساختمانی زیر در کشور ما امکان استفاده وجود دارد.

لوله و اتصالات پلیکا فاضلابی

لوله اتصالات PVC فاضلابی از دیرباز در ایران تولید شده و رقیب نسبتا خوبی برای لوله کشی چدنی بوده است. تولید این نوع لوله اتصالات فاضلاب در ایران توسط سازمان گسترش و نوسازی صورت گرفت و به دلیل اینکه  این محصول را پلیکا نامید, نام این برند بر روی کلیه لوله اتصالات PVC باقی ماند. قیمت نسبتا ارزان,حمل و نقل آسان و اجرای راحت از جمله موارد است که در کنار کیفیت راصی کننده لوله فاضلاب باعث گسترش استفاده از لوله های پلیکا شد. لوله کشی پلیکا آب بندی را از طریق سوکت و چسب انجام میدهد. برای استعلام قیمت لوله پلیکا فاضلابی با ما تماس بگیرید.

لوله و اتصالات پوش فیت 

این لوله های نسبتا مدرن و جدید حدود 20 سال است که وارد بازار ایران شده است. سوکت و ارینگ روش آب بندی پوش فیت بوده و تنوع سایز, وزن سبک , استحکام و انعطاف عالی باعث شده که این نوع لوله و اتصالات گران قیمت به عنوان بهترین انواع لوله و اتصالات فاضلاب ساختمانی شناخته شوند. پوش فیت پلی ران, نیوفلکس, سوپردرین و نیک بسپار یزد از برندهای مطرح پوش فیت هستند.

لوله و اتصالات پلی اتیلن فاضلابی

این نوع لوله کشی کمتر در ایران استفاده شده و تقاضای آن از دو مورد اول کمتر است اما به هر حال  در برخی موارد مانند لوله کشی آب باران کارایی بهتری نسبت به لوله پلیکا و پوش فیت دارند. نیاز به ابزار خاص, قیمت بالا , سرعت پایین کار و جوش لب به لب باعث شده که این نوع لوله کشی خیلی در کشور رایج نباشد.

لوله و اتصالات چدنی

این نوع لوله کشی تا حدود 40 سال پیش تنها گزینه لوله کشی فاضلاب در ایران بود اما به مرور با ورود پلیکا به فراموشی سپرده شد. قیمت بالا, اجرای سخت و طاقت فرسا و گران, حمل و نقل مشکل و مقاومت کم در برابر مواد شیمیایی باعث شده که به جز در موارد خاصی از لوله چدنی استفاده نشود.

به غیر از لوله انواع اتصالات مختلف در لوله کشی فاضلاب استفاده میشوند که مهمترین آنها به شرح زیر هستند.

انواع اتصالات فاضلاب

لوله­ های استفاده شده در سیستم لوله ­کشی توسط انواع مختلف اتصالات به هم وصل می­شوند، گاهی این اتصالات نقش کاهنده سایز لوله، تغییر مسیر، انشغاب لوله­ها و گاهی هم بازدید و تمیز کردن داخل لوله­ ها را ایفا می­کنند. اتصالات لوله­ کشی فاضلاب از تنوع بسیار بالایی برخوردارند که از میان آن­ها می­توان به اتصالات چسبی، سه ­راهی، زانویی و پوش­فیت اشاره نمود. در ادامه انواع پرکاربرد اتصالات شرح داده شده­ اند:

زانویی فاضلاب

برای تغییر جهت جریان در بین دو لوله از انواع مختلف زانویی استفاده می­شود که نقش مهمی در سیستم لوله کشی فاضلاب دارند. زانویی ها بر اساس کاربردشان به انواع زیر تقسیم می شوند:

  1. زانویی 90 درجه: تغییر مسیر جریان سیال در لوله ها به اندازه 90 درجه
  2. زانویی 45 درجه: تغییر مسیر لوله ها به اندازه 45 درجه؛ در این مدل از زانویی امکان رخ دادن گرفتگی کمتر از زانویی قائم است.
  3. زانویی تبدیل: تغییر مسیر لوله ها با قطر های مختلف

سه راهی فاضلاب

برای انشعاب لوله ­های فاضلاب از وسیله­‌ای پرکاربرد به نام سه راهی استفاده می­شود که همانند زانویی دارای زاویه­ های مختلف است. سه راهی را برای اتصال لوله­ های بزرگ­تر به کوچک­تر و بالعکس به کار می­برند.

رابط فاضلاب

بوشن ­ها وسیله ­ای استوانه­ ای شکل با دو سر مادگی برای اتصال دو لوله­ با قطر یکسان هستند. بوشن­ ها در سه نوع ساده یا ترمز دار، بوشن تخت یا بدون ترمز و بوشن تعمیری موجود هستند.

درپوش فاضلاب

در پوش­ ها قسمت ورودی لوله را مسدود می­کنند، بنابراین زمانی که نیازی نیست انتهای یک لوله به لوله­ دیگر وصل شود و یا برای جلوگیری از ورود اجسام خارجی به داخل لوله از اتصال درپوش استفاده می­شود.

دریچه بازدید

از اتصال دریچه بازدید به منظور رفع گرفتگی و مسدودیت در لوله های فاضلابی، تمیز کردن داخل لوله بدون نیاز به باز کردن اتصالات استفاده می شود.

برای استعلام قیمت انواع لوله و اتصالات فاضلاب با فروشگاه لوله و اتصالات پایپ بازار تماس بگیرید.






مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: